perjantai 7. marraskuuta 2014

Valoisa yö (1995)


Välillä olen tuskastunut oikein isojen töiden kanssa, sillä niiden säilyttäminen ja liikuttelu ilman vaurioita tuntuu haastavalta. Perillisenä pitäisi voida omistautua Tiina Énon taiteen vaalimiseen täysillä, mutta eihän se ole mahdollista. Palkkatöissä on käytävä ja elämä silputtava järkeviin osiin perinnön ympärille. Silläpä olen kiitollinen osaaville ihmisille ympärilläni.

Yksi lommon saatu teos on fiksattu. (Jo aikoja sitten) Eikä edes minun toimestani, vaikka olenkin saanut äidin taiteilijaystäviltä muutamia selkeitä ja yksinkertaisia neuvoja arjen restauraatioon.

Valoisa yö, 1995. Öljyväri kankaalle, 130x120cm.
(Kuva: Galleria Bronda)

Minulla on ajatuksissani lista teoksista, joiden pitää säilyä ehdottoman kunnossa. Ja sitten on se toinen lista. Ennen kuin heitän yhtään taulua juhannuskokkoon, tulen kuitenkin konsultoimaan viisaampia. Olen edelleen jo etukäteen kiitollinen.

Kuvan teos on yksi hienoimpia ja harvinainen myös, Tiina Énon tuotantoa ajatellen. Joko "mustavalkoiset" työt ovat kaikki maailmalla, tai niitä oli alunperinkin kovin vähän. Minä aion laittaa jonkin niistä ehkä ensi kesänä esille, kun saan pitää näyttelyn taiteilijan kasvupaikkakunnalla. Minä palaan mainostamaan sitä myöhemmin! On paljon hyviä teosvaihtoehtoja taannehtivaan kokonaisuuteen, tulee mielenkiintoinen valintaprosessi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti